Pendidikan
khas juga satu program yang dirancang khusus untuk memenuhi pelbagai keperluan
muri – murid khas. Perkara ini termasuk penggunaan bahan – bahan khas,
peralatan khas, teknik pengajaran dan pembelajaran mengikut tahap kebolehan dan
keupayaan murid. “Pendidikan Khas merujuk pada pendidikan bagi kanak – kanak
luar biasa iaitu kanak – kanak yang dari segi intelek, fizikal, sosial dan
emosi yang tidak mencapai pertumbuhan dan penyuburan biasa hinggakan mereka
tidak faedah sepenuhnya daripada rancangan sekolah biasa. (Chua Tee dan Koh Boh
Boon,1992).
Sejenis kerosakan mata di mana
kanta semula jadi menjadi berselaput dan rabun. Kanta mata menjadi keruh dan
caha tidak dapat menembusinya. Seseorang akan mengalami buta jika keadaan ini
tidak dirawat. Mereka yang berisiko tinggi menghidapi masalah penglihatan ini
ialah pesakit kencing manis, kandungan gula yang tinggi, golongan usia 60-an,
kanak-kanak yang lahir dalam komplikasi dan penyakit jangkitan daripada ibu
mengandung.
Suatu keadaan di mana
kedua-dua mata tidak searah dan memandang pada titik yang berbeza. Lencongan
mata pada salah satu atau kedua – dua mata sama ada juling ke dalam, ke luar,
ke atas atau ke bawah. Dengan itu paksi penglihatannya tidak lagi selari.
Masalah ini adalah ketidakbolehan untuk memfokuskan objek yang sama pada
kedua-dua belah mata kerana penyimpangan ke dalam atau ke luar pada sebelah
atau kedua-dua belah mata. Kehilangan penglihatan kekal boleh berlaku sekiranya
tidak dirawat. Sebab-sebab mata juling :
Glaukoma adalah sejenis kerosakan
mata yang disebabkan oleh tekanan cecair yang terlalu tinggi di dalam bebola
mata. Kesemua jenis Glaukoma adalah disebabkan gangguan atau dihalang oleh
bendalir yang mengedarkan ke dalam mata. Pusat atau sempadan penglihatan akan
rosak atau hilang keseluruhannya apabila tekanan meningkat dan merosakkan saraf
optik. Tekanan yang tinggi ini akan merosakkan sel retina dan serabut saraf
sehingga ruang penglihatan sekitar seseorang itu menjadi semakin sempit dan
akhirnya akan terus menjadi buta. Glukoma merupakankerosakan mata yang
disebabkan oleh tekanan Intraokular Tinggi (IOP) iaitu tekanan cecair yang
terlalu tinggi di dalam bebola mata. Mendapan cecair yang terdapat di dalam
bebola mata akan terkumpul dan meningkatkan sel saraf optik akan termampat dan
akhirnya akan rosak.
Diplopia atau penglihatan ganda
adalah suatu gangguan penglihatan yang mana objek terlihat double atau ganda.
Diplopia berasal dari bahasa Yunani, diplo iaitu ganda dan opia sebagai
penglihatan.
Masalah penglihatan bagi kategori
ini berlaku disebabkan kurangnya ataupun tidak adanya
pigmen melanin pada mata dan pewarisan alel gen resesif
sehingga mengakibatkan keterbatasan fizikal yakni sensitif terhadap
sumber cahaya yang kuat, seperti lampu yang terang, sinar matahari.
Selain itu juga mereka memiliki keterbatasan pada jarak penglihatan.
9) RABUN WARNA
Makular merupakan sebahagian dari
retina yang berfungsi untuk ketajaman, dan sebagai pusat penglihatan untuk
membaca atau memandu semakin merosot. AMD adalah penyebab utama kehilangan
penglihatan dan kerabunan (Mason 2001). Ia terbahagi kepada dua iaitu
Degenerasi Makular Kering dan Degenerasi Makular Basah. AMD kering disebabkan
penuaan dan penjarangan tisu-tisu mokular, endapan pigmen di dalam mokular. AMD
basah pula ialah saluran darah di bawah retina pecah dan membocorkan darah dan
cecair sehingga menyebabkan kerosakan kekal kepada sel-sel retina yang sensiti
pada cahaya dan mewujudkan titik buta pada pusat penglihatan.
Dari segi pendidikan deria pendengaran pula, guru boleh bercakap dengan kanak-kanak itu pada setiap kesempatan. Namakan benda-benda yang disentuhnya dan beritahu apa yang sedang berlaku di sekelilingnya. Terangkan juga benda-benda yang sedang dilakukan dan jelaskan kepada kanak-kanak itu tentang perasaan. Galakkan kana-kanak bercakap, misalnya dengan bertanya soalan kepadanya dan galakkan ia bertanya kembali. Elakkan daripada menggunakan bahasa pelat (baby talk) dengan kanak-kanak. Pastikan orang bercakap terus kepada kanak-kanak, iaitu membantu masyarakat sekeliling turut sama membimbing dan berkomunikasi dengan kanak-kanak bermasalah penglihatan ini.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas
MASALAH PENGLIHATAN
Mata merupakan antara deria yang
penting dalam menjalani hidup sehari-hari, tak kira tua dan muda. Mata
merupakan deria penglihatan yang digunakan untuk mendapat dan menerima
maklumat. Mata juga digunakan untuk aktiviti pengurusan diri, mengenali
sesuatu, untuk belajar, mengendalikan kemahiran motor dan untuk
tujuan aktiviti sosial. Manakala masalah penglihatan ialah ketidakupayaan
melihat.
>> Menurut Heward (1996), mereka yang
mempunyai masalah penglihatan ialah seseorang yang mempunyai ketajaman
penglihatan 20/200 atau kurang daripada mata yang sihat dengan pembetulan (kaca
mata) atau mempunyai medan penglihatan yang sempit kurang daripada 20 darjah.<<
Dari segi pendidikan, masalah penglihatan ialah
sekumpulan kanak-kanak yang memerlukan pendidikan khas kerana masalah
penglihatan. Kaedah penyampaian pembelajaran dan bahan bantu mengajar perlu
diadaptasikan dengan keperluan kanak-kanak ini supaya dapat mengoptimakan
pembelajaran dan pencapaian mereka. Definisi yang dikemukakan oleh The World
Council For Welfare of the Blind dalam Hajah Hasnah (1988) tentang masalah
penglihatan adalah tidak dapat melihat langsung, kebolehan melihat tidak lebih
daripada 6/60 atau 20/200 iaitu melalui Ujian Snellen, dan penglihatan yang
terhad kurang daripada 20 peratus.
JENIS KEPERLUAN KHAS (KECACATAN) UTAMA KES
Terdapat beberapa tahap masalah
penglihatan yang membezakan antara buta dengan penglihatan terhad ataupun low
vision berdasarkan ujian visual acuity dan
juga adaptasi pendidikan khas. Masalah pada tahap sederhana masih membolehkan
kanak-kanak melihat cahaya dan menjalankan aktiviti melibatkan deria
penglihatan dengan menggunakan alat bantu khas seperti kanta. Masalah tahap
teruk menyebabkan kanak-kanak mungkin memerlukan lebih banyak masa dan tenaga
dalam menjalankan aktiviti malam mengalami kesukaran melakukan aktiviti
berkaitan penglihatan termasuk mobiliti, walaupun dengan bantuan khas. Masalah
pada tahap sangat teruk mengakibatkan kesukaran melakukan aktiviti visual serti
membaca dan mobiliti serta perlu bergantung kepada deria-deria lain.
Kanak-kanak yang mengalami
masalah penglihatan mempunyai ketidaknormalan mata iaitu saraf optik atau pusat
visual untuk otak mengakibatkan kurang ketajaman penglihatan. Kanak-kanak ini
hanya mempunyai 20/70 visual ketajaman, Sara Begun (2003) memberi lapan
kategori untuk kanak-kanak bermasalah penglihatan.
CONTOH-CONTOH UTAMA MASALAH PENGLIHATAN
1) KATARAK

2) STRABISMUS
(JULING

· Dalam
kebanyakan kes, tiada sebab yang diketahui
· Ia
boleh disebabkan oleh otot-otot mata yang tidak berfungsi dengan baik pada mata
yang juling itu atau kelumpuhan otot-otot mata itu sendiri.
· Rabun
jauh juga boleh menyebabkan mata bergerak ke dalam.
· Mata
juling adalah lebih lazim di kalangan kanak-kanak yang mengalami masalah otak
seperti Cerebral Palsy, Down Syndrome, hydrocephalus dan barah otak.
3) GLUKOMA

4) AMBIPLIA
(MATA MALAS)
Dikenali sebagai lazy eye / mata
malas Suatu keadaan di mana salah satu mata tidak berfungsi dan
perlu bergantung pada sebelah mata yang sihat. Mata malas merupakan gangguan
yang terjadi pada masa perkembangan penglihatan. Oleh sebab ketajaman
penglihatan berkurang, mata menjadi malas melakukan fungsinya, saraf mata yang
seharusnya berkembang menjadi terhenti.
5) DIPLOPIA

6) ALBINISME

7) MYOPIA
(RABUN JAUH)
Keadaan dimana ketidakupayaan
untuk melihat objek jauh dengan jelas dan hanya boleh melihat pada jarak dekat
sahaja. Ini adalah penyakit rabun mata yang paling lazim di kalangan
kanak-kanak dan remaja dan boleh disebabkan oleh keturunan. Kanak-kanak
yang rabun dekat memiliki bentuk kornea yang terlalu melengkung atau bola mata
yang terlalu panjang. Ini akan menyebabkan cahaya difokuskan ke bahagian
hadapan retina dan bukannya ke atas retina seperti yang sepatutnya.
Pada peringkat kanak-kanak, satu
keadaan di mana bola mata lebih pendek daripada biasa. Pada peringkat tang
lebih tua yakni 40 tahun ke atas, kanta mata akan hilang kekenyalannya.
9) RABUN WARNA
Rabun warna atau colour
blindness sebenarnya mengalami persepsi warna sahaja yang berbeza
dengan orang yang mempunyai penglihatan normal dan bukanlah penglihatan
televisyen hitam putih. Jika kita melihat warna merah menyala, seseorang yang
mempunyai defeksi warna merah akan melihat warna tersebut seperti warna merah
gelap. Jenis rabun warna adalah pelbagai dan tahap keterukan rabun warna itu
sendiri berbeza. Segelintir individu yang mempunyai Defek warna yang sangat
teruk di mana ia boleh menyebabkan mereka ‘buta’ terhadap semua warna.
10) AGE RELATED MASCULAR
DEGENERATION (AMD)
AMD Basah // AMD
Kering

11) NYSTAGMUS
Pergerakan yang abadi dan tidak sengaja
bola-bola mata yang disebabkan oleh gangguan aculomotor. Bola mata akan
bergoyang sehingga fokus melihat terganggu
MASALAH-MASALAH SAMPINGAN
Kegagalan fungsi mata berjalan
dengan baik bukan sahaja mengakibatkan masalah penglihatan dikalangan
kanak-kanak, namun juga mengakibatkan masalah-masalah lain sehingga menganggu
proses pembelajaran dan perkembangan kanak-kanak tersebut. Mereka yang
mengalami masalah penglihatan ini juga sering mengadu sakit kepala dan pening,
ingin muntah apabila membaca atau membuat kerja yang memerlukan penglihatan
yang dekat, imej yang berbayang dan penglihatan yang kabur.
Di samping itu juga kanak-kanak
bermasalah penglihatan ini mengalami masalah tingkah laku yang berbeza dengan
kanak-kanak normal. Mereka selalu memusingkan kepada ke sebelah sahaja untuk
melihat papan tulis ataupun objek. Ketika membaca kanak-kanak ini akan
meletakkan kepada pada suatu sudut pada keudukan yang luar biasa. Mereka juga
selalu mengecilkan mata, mengerutkan mata, menutup sebelah mata, kerap
bercakap, keliru dengan huruf, sering melanggar objek ketika berjalan atau
bergerak. Kanak-kanak bermasalah pendengaran tidak dapat memahami proses
pengamatan.
Pengamatan merupakan kefahaman
terhadap sesuatu perkara atau situasi melalui pancaindera setelah berlakunya
proses dalam mental. Janet W. Learner (1971) dalam bukunya “Children With
Learning Disabilities” telah mentafsirkan bahawa pengamatan adalah satu proses
untuk mengenal maklumat daripada tindak balas panca indera atau mekanisme yang
mentafsirkan sesuatu pergerakan panca indera dengan kuasa intelek. Antara
ciri-ciri kesukaran dalam komponen penglihatan yang melibatkan pengamatan ialah
ketidakupayaan memahami benda-benda abstrak, pengamatan dan daya anggaran
berat, tidak memahami konsep bentuk, ketidakupayaan mengagak sesuatu saiz,
jarak, perhubungan antara objek, menyalin huruf, nombor perkataan dan ayat.
Namun kanak-kanak ini lebih mengetahui konsep sejuk dan panas melalui sentuhan.
PAKAR-PAKAR TERLIBAT
Sistem penglihatan adalah antara
yang paling cepat berkembang dalam tumbesaran bayi. Bayi selalunya mula melihat
objek- objek yang terang ketika berumur satu bulan, mula mengamati objek yang
bergerak ketika berumur dua bulan dan mula mencapai sesuatu objek besar ketika
berumur empat bulan. Perkembangan penglihatan ini berkembang berterusan dan
akan mencapai tahap ketajaman penglihatan 6/6 pada umur empat tahun. Bagi
membantu mengesan kecacatan penglihatan pada peringkat awal peranan ibubapa
diperlukan.
Beberapa ujian penglihatan boleh dilakukan di rumah oleh ibu bapa
bagi menilai tahap penglihatan anak-anak dan untuk mengesan sebarang masalah
penglihatan. Ujian penglihatan cahaya - Ini boleh dilakukan dengan menggunakan
lampu suluh kecil yang digerakkan beberapa kali dari mata bayi ketika berumur
dua atau tiga bulan. Selalunya bayi akan mengikut dengan gerakan kepala ke mana
arah lampu digerakkan. Selain itu juga beberapa peralatan mainan boleh
digunakan. Antaranya ialah :
I. Menggunakan
mainan yang sederhana besar - Ujian ini boleh dilakukan ketika bayi berumur
tiga hingga empat bulan. Letakkan alat mainan yang mengeluarkan
bunyi tersebut di hadapan bayi. Bayi akan cuba mencapai alat mainan
tersebut.
II. Mengunakan
gula-gula manik - Ujian ini boleh dilakukan semasa bayi berumur enam hingga
tujuh bulan. Letakkan gula-gula manik yang berwarna-warni pada tapak tangan
anda di hadapan bayi. Sekiranya penglihatan bayi normal, ia akan cuba
mengutipnya dan dimasukkan ke dalam mulut. Cuba dengan beberapa saiz gula-gula
yang berbeza.
III. Memadankan
gambar-gambar yang serupa – Ujian ini boleh dilakukan dengan menggunakan dua
set gambar yang serupa. Selalunya boleh diuji pada kanak-kanak berumur dua
hingga tiga tahun pada jarak yang agak jauh di hadapannya. Jika anak sudah mula
bercakap, suruh dia sebutkan objek yang ditunjukkan atau padankan gambar yang
tunjukkan.
Sekiranya bayi tidak menunjukkan
tindak balas yang diharapkan terhadap ujian di atas, bawalah ia berjumpa pakar
mata (optometris atau oftalmologis) untuk pemeriksaan lanjut. Menurut Zuhayati
Yazid (2006) menjelaskan optometris di Malaysia dapat memainkan peranan yang
lebih positif untuk membantu menangani masalah gangguan penglihatan di kalangan
kanak-kanak. Jangan takut untuk membuat pemeriksaan mata terhadap anak-anak
anda kerana pengesanan masalah pada peringkat awal adalah penting untuk
mengelak kes-kes yang lebih teruk seperti amblyopia dan juling. Amblyopia dan juling
juga kini boleh dirawat melalui kaedah ortoptik yang boleh didapati di pusat
rawatan pakar mata dan juga pusat perkhidmatan optometris.
Menurut Jabatan Kebajikan
Masyarakat (2009) terdapat banyak kemudahan yang telah disediakan oleh kerajaan
dan badan-badan NGO bagi membantu individu yang mengalami masalah
penglihatan. Ini kerana mereka ini memerlukan lebih dari satu alat bantuan bagi
membantu mereka dalam pembelajaran dan pergerakan.
PELAN TINDAKAN
Bagi membantu kanak-kanak bermasalah
pendengaran, pelbagai ujian dan pendekatan yang digunakan bagi menilai tahap
kehilangan penglihatan mereka. Pelbagai ujian telah dijalankan untuk
membuktikan bahawa kanak-kanak cacat penglihatan yang mengalami kecelaruan di
dalam konsep ruang, di antaranya ialah ‘meta analysis’ dimana
kanak-kanak buta dan rabun diletakkan di suatu kawasan dan diuji bagaimana
mereka mengamati ruang di dalam kawasan tersebut.
>>Hasil ujian menunjukkan bahawa kanak-kanak buta amat sukar untuk mengadaptasi sumber atau petunjuk (clue) yang ada. Mereka memerlukan latihan sebelum didedahkan kepada sesuatu situasi baru (Linn & Petersen, 1985).<<
>>Hasil ujian menunjukkan bahawa kanak-kanak buta amat sukar untuk mengadaptasi sumber atau petunjuk (clue) yang ada. Mereka memerlukan latihan sebelum didedahkan kepada sesuatu situasi baru (Linn & Petersen, 1985).<<
Kanak-kanak yang mengalami
kebutaan memerlukan pelbagai pendedahan dan latihan intensif. Diantaranya
ialah peningkatan deria bau diperingkat bayi. Bayi perlu diberikan pendedahan
tentang individu-individu penting seperti ibu, bapa dan adik-beradik. Tindakan
ini akan memberikan kesan psikologi iaitu rasa selamat pada seseorang bayi.
Seseorang kanak-kanak cacat penglihatan sering menunjukkan tingkahlaku atau
emosi takut. Perasaan takut ini akan lebih menonjol pada keadaan atau situasi
yang baru dilaluinya disebabkan mereka tidak menguasai konsep ruang. Latihan
yang diperlukan ialah mengenal gema, orientasi dan mobiliti (Jacobson, 1993).
Latihan mengenal gema adalah dengan melatih kanak-kanak mengenal balikan
gelombang pantulan pada objek seperti dinding agar mereka mengetahui kedudukan
mereka adalah berhampiran dengan sesuatu objek.Kementerian kesihatan Malaysia
menghasilkan buku ‘Manual On The Management of Children With Visual
Impairement’ yang antara lain memberi cadangan kaedah yang dapat digunakan
semasa menjalankan aktiviti rangsangan terhadap kanak-kanak bermasalah
penglihatan berkaitan penggunaan deria bau, sentuh dan pendengaran.
Bagi kanak-kanak cacat
penglihatan, maklumat tentang jarak sering menjadi kekeliruan. Latihan perlu
diberikan untuk mereka mengenal sesuatu jarak seperti apakah yang dikatakan
dengan satu depa dan sepuluh meter. Kanak-kanak ini perlu diberikan pengalaman
untuk membuat ukuran sendiri menggunakan tali pengukur untuk mendapatkan
perbandingan jarak. Pengenalan kepada saiz memerlukan pelbagai elemen yang
dapat menyokong sesuatu keadaan. Aktiviti untuk mengenal saiz boleh dilakukan
dengan membuat persamaan dengan kehidupan harian. Sebagai contoh, adik memakai
seluar saiz S dan abang memakai seluar saiz X. Perbezaan ini boleh diterangkan
kepada kanak-kanak cacat penglihatan untuk membolehkan mereka membuat
perbandingan saiz.
Kanak-kanak dengan masalah
penglihatan memerlukan bantuan dalam pelbagai aspek pendidikan seperti
orientasi dan mobiliti di kawasan yang belum biasa baginya. Pendidikan bagi
kanak bermasalah penglihatan perlu dilengkapi dengan peralatan yang sesuai
mengikut tahap masalah yang dihadapinya. Antaranya adalah tongkat putih,
mesin braille, buku Braille, alat sentuh seperti peta, gambar rajah timbul,
model tiga dimensi, bilik sumber yang dilengkapi dengan kemudahan mesin
braille, alat rakaman audio, duplicator braille, bilik penyelenggaraan braille,
bilik low vision, hand held magnifier, stand magnifier,
spectacle magnifier, dan
teleskop.
Sistem
tutorial multimedia atas talian Kod Braille Bahasa Malaysia telah
diperkenalkan untuk menyokong proses pengajaran dan pembelajaran Kod Braille
Bahasa Malaysia. E-KodBrailleBM ini merupakan salah satu projek yang dijalankan
bertujuan menyokong guru-guru pendidikan khas di Malaysia. Di samping guru-guru
pendidikan khas, sistem tutorial ini juga berguna untuk ibu bapa serta individu
lain yang berminat dalam mempelajari Braille secara visual. Versi percubaan sudah pun sedia untuk digunakan dan proses
penilaian sedang dijalankan. Sistem ini akan dibuka kepada khalayak ramai
sebaik sahaja proses penilaian siap dijalankan. Sesiapa yang berminat untuk
menggunakan sistem versi percubaan ini dan rela menyertai sebagai sampel dalam
kajian penilaian boleh mendaftar sekarang di laman web berikut (Buletin
Pendidikan Khas, Jilid 2, Bil.2/2010) :
Program
Jangka Pendek yang boleh dilaksanakan bagi mendidik kanak-kanak bermasalah
penglihatan ini ialah dengan mendedahkan dan membimbing mereka mengguna deria
yang masih berfungsi iaitu dari segi penggunaan deria bau, sentuhan dan
pendengaran. Pengajaran dari segi deria bau ialah
dengan memastikan kanak-kanak ini diberikan peluang untuk menghidu benda,
misalnya makanan yang dimakannya, minumannya, sabun yang digunakan untuk mandi,
bau pasar, bau kiosk petrol, minyak wangi, bedak dan lain-lain. Ini dapat
membantu mereka mengenalpasti benda yang terdapat disekeliling mereka dan
membantu mereka memenuhi kehendak mereka seperti berada di alam kanak-kanak
normal yang lain. Melalui deria sentuh pula, bimbingan diberikan
dengan memandu tangan kanak-kanak ini untuk menyentuh benda-benda. Beri
kanak-kanak pelbagai benda ataupun objek pelbagai tekstur, bentuk dan saiz.
Beri peluang kepada kanak-kanak untuk menjalankan aktiviti seharian seperti
bermain, mengurus diri, menyertai keluarga di dapur ataupun di taman.
Dari segi pendidikan deria pendengaran pula, guru boleh bercakap dengan kanak-kanak itu pada setiap kesempatan. Namakan benda-benda yang disentuhnya dan beritahu apa yang sedang berlaku di sekelilingnya. Terangkan juga benda-benda yang sedang dilakukan dan jelaskan kepada kanak-kanak itu tentang perasaan. Galakkan kana-kanak bercakap, misalnya dengan bertanya soalan kepadanya dan galakkan ia bertanya kembali. Elakkan daripada menggunakan bahasa pelat (baby talk) dengan kanak-kanak. Pastikan orang bercakap terus kepada kanak-kanak, iaitu membantu masyarakat sekeliling turut sama membimbing dan berkomunikasi dengan kanak-kanak bermasalah penglihatan ini.
BRAILLER

Braille ialah sejenis sistem tulisan sentuh yang digunakan oleh
orang buta. Sistem ini dicipta oleh seorang Perancis
yang bernama Louis Braille yang
buta disebabkan kemalangan semasa kecil. Ketika berusia 15 tahun, Braille
mengubah suai tulisan tentera bagi memudahkan tentera untuk membaca ketika
gelap. Sistem ini dinamakan sistem Braille. Namun ketika itu Braille tidak
mempunyai huruf W.

buku yang ditulis menggunakan tulisan Braille.
dan
kehadiran atau ketiadaan titik itu akan memberi kod untuk simbol tersebut.
Huruf Braille Bahasa Melayu adalah hampir sama dengan kod huruf Braille
Inggeris. Perkataan, simbol (seperti tanda seru dan tanda soal), beberapa
perkataan dan suku kata boleh didapati secara terus. Contohnya perkataan orang
dipendekkan kepada org. Ini membolehkan buku buku Braille yang lebih nipis
dicetak.
Simbol
Braille juga telah diperkaya sehingga boleh digunakan untuk membaca nota muzik
dan matematik. Kini Braille telah diubahsuai dengan menambah dua lagi titik
menjadikan Braille menjadi kod 8 titik. Ini memudahkan pembaca Braille
mengetahui huruf tersebut adalah huruf besar atau kecil. Selain itu, penukaran
ini membolehkan huruf huruf ASCII dipertunjukkan dan kombinasi 8 titik ini
diekodkan dalam standard Unicode.
buku yang ditulis menggunakan tulisan Braille.
Abjad Braille
Braille
terdiri daripada sel yang mempunyai 6 titik timbul yang dinomborkan seperti
berikut:

Braille
boleh dihasilkan menggunakan batuan loh ( slate) dan stilus ( stylus )
di mana titik dihasilkan daripada belakang muka kertas, menulis dengan imej
cermin, menggunakan tangan, atau menggunakan mesin taip Braille yang dikenali
sebagaiPerkins Brailler. Braille juga boleh dihasilkan menggunakan mesin
cetak Braille yang disambung kepada komputer.
tulisan braille pada butang lif
No comments:
Post a Comment