1) Saya buat sendiri tao...ini merupakan RPH saya yang pertama semasa membuat "Mikro Teaching" dalam subjek "Kurikulum dan Pedagogi"...
KOD
KURSUS : GGGE 2113 KURIKULUM DAN
PEDAGOGI (PENGAJARAN MIKRO)
NAMA
: NORFADILAH BINTI ABU HASAN
NO.MATRIK : (A143892)
TAJUK : KEMAHIRAN
C ( MENJELAS DENGAN CONTOH, PENEGUHAN DAN PENGESANAN)
NAMA
PENSYARAH : CIK
MAZALAH BINTI AHMAD
FAKULTI : FAKULTI PENDIDIKAN ,UNIVERSITI
KEBANGSAAN MALAYSIA
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tingkatan : 1 QAYYUM
Hari :
Isnin
Tarikh : 10 November 2014
Masa : 9.40 a.m - 10.10 a.m.
Mata pelajaran : Pendidikan
Seni Visual.
Tajuk
|
Mengenal
Warna-warna Asas.
|
Konsep
|
Mengenalpasti
tiga jenis warna asas. (merah, biru dan kuning)
|
Kata Kunci
|
Warna Asas.
|
Objektif Am
|
Di akhir
pengajaran, pelajar akan dapat:
1)
Mengetahui
jenis-jenis warna asas.
2)
Mengenali
jenis-jenis warna asas.
|
Objektif
Pengajaran
|
Di akhir
pengajaran, pelajar akan dapat:
1)
Menyebut
3 jenis warna asas iaitu merah, biru dan kuning.
2)
Membezakan
jenis warna asas dengan tepat.
3)
Mengenal
warna berdasarkan contoh yang diberikan.
4)
Mewarna
gambar dengan menggunakan warna yang betul.
.
|
Nilai Murni
|
1)
Bekerjasama
2)
Berkeyakinan
dalam menyebut jenis-jenis warna yang
diajar.
3)
Berkongsi
pengetahuan antara pelajar.
|
Kemahiran
berfikir
|
1)
Pelajar
dapat menghubungkaitkan matapelajaran dengan kehidupan seharian berdasarkan
pemerhatian disekitar alam.
2)
Kritis:
i.
Pelajar
dapat membanding beza antara jenis warna asas dengan tepat.
ii.
Pelajar
dapat mengkategorikan gambar dengan warna dengan betul.
3)
Kreatif:
i.
Pelajar
mampu menggunakan warna secara meluas.
|
Bahan bantu
mengajar
|
·
Laptop
·
LCD/
speaker.
·
Tayangan
video
·
Lembaran
kerja
·
Batang
aiskrim berwarna.
·
Pensil
warna.
|
Isi
pengajaran
|
1)
Penerangan
mengenai tajuk pengajaran iaitu mengenal warna-warna asas.
i.
Merah.
ii.
Biru.
iii.
Kuning.
2)
Tayangan
video berkaitan contoh gambar berwarna.
3)
Pelajar
memberi respon terhadap contoh-contoh warna lain.
4)
Pelajar
membuat lembaran kerja yang diberikan dengan tepat.
|
Pengetahuan
lepas
|
Para pelajar
pernah melihat pelbagai jenis warna dalam kehidupan seharian.
|
Rujukan
|
|
LANGKAH
/MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI PELAJAR
|
CATATAN
|
1.
Set
Induksi
( 5 minit )
|
ü Memberi salam dan bertanya khabar.
ü Menarik minat pelajar dengan menayangkan video/slide mengenai
warna
|
Ø Guru membawa alat bantu mengajar masuk ke dalam kelas.
Ø Guru menunjukkan video/slide dan bersoal jawab dengan murid apa
yang mereka lihat.
.
|
ü Pelajar menumpukan perhatian terhadap guru dan memberikan
pelbagai jawapan terhadap soalan yang diberikan oleh guru dengan penuh
semangat
|
ABM:
·
Laptop
·
LCD/
speaker.
·
Tayangan
video
|
2.
Langkah
1
( 5 minit )
|
ü
Bercerita
kepada pelajar mengenai pelajar mengenai video/slide yang ditonton.
ü
Menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai warna yang pelajar ketahui.
|
Ø Guru menunjukkan gambar- gambar berwarna agar murid dapat meneka
tentang topik pembelajaran hari ini.
Ø Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan isi pelajaran pada hari ini.
Ø Guru menjelaskan kepada pelajar mengenai tajuk pembelajaran pada
hari ini iaitu warna asas.
|
ü Pelajar melihat dan meneka
warna gambar-gambar yang dipamerkan.
|
·
Laptop
·
LCD/
speaker.
·
Tayangan
video
|
3.
Langkah 2
(15 minit )
|
ü Menguji daya ingatan murid dengan menyuruh mereka menyebutkan
warna yang terdapat dalam slide dan dalam kelas.
ü Memberikan pelajar lembaran kerja untuk memperkukuhkan lagi
pengetahuan sedia ada.
|
Ø Guru menerangkan konsep
warna dalam kehidupan seharian.
Ø Guru menunjukkan kembali contoh-contoh berwarna yang nyata.
Ø Guru memberikan pelajar lembaran kerja kepada pelajar dengan
meminta pelajar mewarnakannya mengikut warna yang betul.
Ø Memberikan ganjaran kepada pelajar yang siap mewarna dengan
betul.
|
ü Pelajar mendengar dan member respon terhadap pertanyaan guru.
ü Pelajar menyiapkan lembaran kerja dengan menggunakan warna yang
tepat.
|
·
Batang
aiskrim bewarna.
·
Lembaran
kerja
·
Pensil
warna
|
4.
Penutup
( 5 minit )
|
ü Menguji tahap kefahaman murid mengenai warna-warna asas yang
diajar.
ü Mendedahakan para pelajar dengan warna-warna lain juga.
|
Ø Guru
bertanyakan kepada para pelajar mengenai pengajaran pada hari ini dan membuat
runusan.
Ø Guru
menjelaskan semula tentang kepentingan penggunaan warna-warna asas dalam kehidupan seharian.
Ø Guru
juga menayangkan video berkaitan dengan warna-warna lain selain daripada warna
asas yang pelajar belajar pada hari ini.
|
ü Pelajar menjawab pertanyaan guru dengan yakin.
|
·
Laptop
·
LCD/
speaker.
·
Tayangan
video
|
Tugasan Lanjut: Memberikan pelajar tugasan iaitu setiap pelajar mesti
menyenaraikan warna-warna lain selain daripada warna yang telah diajar oleh
guru.
Penilaian
Kendiri:
Catatan Penyelia :
video Upin dan Ipin berkaitan warna..
video berkaitan warna pelangi..
2) Ini pula, Rancangan Pengajaran Harian (RPH) saya yang kedua..
(Makro Teaching)
KOD
KURSUS : GGGE 2113 KURIKULUM DAN
PEDAGOGI (PENGAJARAN MAKRO)
NAMA
: NORFADILAH BINTI ABU HASAN
NO.MATRIK : (A143892)
TAJUK : BAHASA MELAYU(MENGENAL
BUAH-BUAHAN TEMPATAN DAN KATA ADJEKTIF)
NAMA
PENSYARAH : CIK
MAZALAH BINTI AHMAD
FAKULTI : FAKULTI PENDIDIKAN
,UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tingkatan : 1 QAYYUM
Hari :
Isnin
Tarikh : 10 November 2014
Masa : 10.20 a.m -10.50 a.m.
Mata pelajaran : BAHASA
MELAYU.
Tajuk
|
Mengenal Buah-buahan
Tempatan dan kata adjektif
|
Konsep
|
Mengenal pasti
buah-buahan tempatan dengan betul berserta kata adjektif.
|
Kata Kunci
|
Buah-buahan
Tempatan.
|
Objektif Am
|
Di akhir
pengajaran, pelajar akan dapat:
1)
Mengetahui
jenis-jenis buah-buahan tempatan.
2)
Mengenali
jenis-jenis buah-buahan tempatan.
3)
Menyebutkan
kata adjektif yang tepat.
|
Objektif
Pengajaran
|
Di akhir
pengajaran, pelajar akan dapat:
1)
Menyebut
nama buah-buahan tempatan dengan betul.
2)
Mengeja
nama buah-buahan tempatan dengan tepat.
3)
Menyatakan
kata adjektif bagi setiap buah-buahan tempatan.
4)
Mengenalpasti
dengan tepat buah-buahan yang dipamerkan.
|
Nilai Murni
|
1)
Bekerjasama
2)
Berkeyakinan
dalam menyebut nama buah-buahan yang
diajar.
3)
Berkongsi
pengetahuan antara pelajar.
|
Kemahiran
berfikir
|
1)
Pelajar
dapat menghubungkaitkan matapelajaran dengan kehidupan seharian berdasarkan
pemerhatian disekitar alam.
2)
Kritis:
i.
Pelajar
dapat membanding beza antara jenis buah-buahan dengan tepat.
ii.
Pelajar
dapat mengkategorikan gambar buah dengan ciri-ciri buah dengan betul.
3)
Kreatif:
i.
Pelajar
mampu menggunakan buah-buahan dengan meluas seperti membuat kraf tangan.
|
Bahan bantu
mengajar
|
·
Laptop
·
LCD/
speaker.
·
Tayangan
video
·
Lembaran
kerja
·
Buah
pisang./kotak
·
Contoh
gambar berwarna.
·
Marker
pen/ pelekat.
|
Isi
pengajaran
|
1)
Penerangan
mengenai tajuk pengajaran iaitu mengenal buah-buahan tempatan.
2)
Menunjukkan
contoh buah yang sebenar kepada para pelajar.
3)
Pelajar
memberi respon terhadap contoh-contoh buah yang lain.
4)
Pelajar
membuat lembaran kerja yang diberikan dengan tepat.
|
Pengetahuan
lepas
|
Para pelajar
pernah melihat pelbagai jenis buah-buahan tempatan dalam kehidupan seharian.
|
Rujukan
|
|
LANGKAH
/MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI PELAJAR
|
CATATAN
|
1.
Set
Induksi
(
5 minit )
|
ü Memberi salam dan bertanya khabar.
ü Menarik minat pelajar dengan menunjukan kotak misteri.
|
Ø Guru membawa alat bantu mengajar masuk ke dalam kelas.
Ø Guru menunjukkan kotak misteri dan bersoal jawab dengan murid apa
yang ada di dalam kotak tersebut.
.
|
ü Pelajar menumpukan perhatian terhadap guru dan memberikan
pelbagai jawapan terhadap soalan yang diberikan oleh guru dengan penuh
semangat.
ü Berasa teruja.
|
ABM:
·
Buah
pisang.
·
Kotak
misteri.
|
2.
Langkah
1
(
5 minit )
|
ü
Bercerita
kepada pelajar mengenai pelajar mengenai bahan yang berada di dalam kotak
misteri.
ü
Menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai buah-buahan tempatan yang pelajar
ketahui.
|
Ø Guru menunjukkan bahan sebenar (pisang) kepada pelajar.
Ø Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan isi pelajaran pada hari ini.
Ø Guru menjelaskan kepada pelajar mengenai tajuk pembelajaran pada
hari ini iaitu buah-buahan tempatan.
|
ü Pelajar melihat dan meneka
tajuk pembelajaran pada hari ini.
|
·
Buah
pisang.
·
Kotak
misteri
|
3.
Langkah 2
(15
minit )
|
ü Menguji daya ingatan murid dengan menyuruh mereka menyebutkan nama
dan mengeja gambar buah-buahan yang terdapat di dalam slide.
ü Menguji para pelajar kebaikan buah-buahan pada diri.
ü Menunjukkan contoh yang ada pada buah-buahan berkaitan kata
adjektif pada pelajar.
ü Memberikan pelajar lembaran kerja untuk memperkukuhkan lagi
pengetahuan sedia ada.
|
Ø Guru menyuruh pelajar
menyebut nama dan mengeja nama buah-buahan dengan betul.
Ø Guru menanyakan pelajar-pelajar tentang kebaikan buah-buahan
tempatan.
Ø Guru menunjukkan contoh kata adjektif pada buah pisang dan
meminta pelajar fokus.
Ø Guru memberikan pelajar lembaran kerja kepada pelajar dengan
meminta pelajar memberikan kata adjektif yang betul pada buah yang betul.
Ø Guru meminta pelajar kehadapan untuk menunjukkan jawapan pada
lembaran kerja yang telah diberikan.
|
ü Pelajar mendengar dan memberi respon terhadap pertanyaan guru.
ü Pelajar menyiapkan lembaran kerja dengan menggunakan kata
adjektif yang tepat pada contoh buah yang diberikan.
ü Penyertaan pelajar kehadapan.
|
·
Laptop/slide
·
Contoh
gambar berwarna.
·
Marker
pen/ pelekat.
·
Lembaran
kerja.
|
4.
Penutup
(
5 minit )
|
ü Menguji tahap kefahaman murid mengenai buah-buahan tempatan yang diajar.
ü Mendedahkan para pelajar dengan buah-buahan yang lain juga.
|
Ø Guru
bertanyakan kepada para pelajar mengenai pengajaran pada hari ini dan membuat
runusan.
Ø Guru
menjelaskan semula tentang kepentingan buah-buahan tempatan dalam kehidupan
seharian.
Ø Guru
juga menayangkan video berkaitan dengan buah-buahan lain selain daripada
buah-buahan yang pelajar belajar pada hari ini.
|
ü Pelajar menjawab pertanyaan guru dengan yakin.
ü Pelajar melihat serta menyanyi bersama tayangan video.
|
·
Laptop
·
LCD/
speaker
.
·
Tayangan
video
|
Tugasan Lanjut: Memberikan pelajar tugasan iaitu setiap pelajar mesti
menyenaraikan buah-buahan luar Negara untuk pengajaran masa akan datang.
Penilaian
Kendiri:
Catatan Penyelia :
Lagu buah-buahan
No comments:
Post a Comment